Monday, November 13, 2006

Wortelpeterselie



Het is weer eens wat anders, ja ik heb nou eenmaal een zwak voor die aparte dingen. Verveel me blijkbaar snel ;-). Dit keer de wortelpeterselie, ook wel peterseliewortel of knolpeterselie. Ooit van gehoord? Het ligt weleens in de biologische winkel of het zit in zo'n biologische groenteabonnementtas. De smaak is te vergelijken met knolselderij, maar dan lichter en zachter.

Het is een gezonde groente die vol zit met caroteen, vitamine B2 en c. Je kan ze eigenlijk zo gebruiken als selderijknol. Rauw, dun geraspt met een yoghurtsausje of zo. Als groente in soep. Gestoofd bij wild of heel makkelijk in een puree met aardappels.



Aardappel-wortelpeterseliepuree

kruimige aardappelen
wortelpeterselie
peper
zout
boter
melk

Je kunt zelf de hoeveelheid kiezen. half aardappels en half wortelpeterselie, maar je kunt ook minder van één soort kiezen om het sterker of zwakker te maken.
MaaK de wortelpeterselie schoon en snijdt ze in kleine stukjes. Schil de aardappelen. Kook aardappelen en wortelpeterselie apart. Ze hebben ongeveer dezelfde kooktijd. Stamp ze met een pureestamper door elkaar voeg naar smaak boter, melk, zout en peper toe. En klaar! Heerlijk met eigenlijk bijna alle soorten groenten en vlees.

Op de foto met wat spercieboontjes en gemarineerde lamsbiefstuk met jus. Soms lijkt het hier wel een restaurant :D! ('t is alleen jammer dat ik geen rekening kan sturen!!!)

10 comments:

Anonymous said...

Hallo Lien,
Van brood naar wortelpeterselie. Ziet er lekker uit door de puree! Ga ik zeker proberen.
Ik meng het met pompoensoep als alternatief voor knolselderij. Geeft smen met een half pepertje de soep wat meer "bite". Pompoensoep kan anders zo flauw worden. En als je net als ik een groentepakket hebt moet je aardig wat pompoen zien te verwerken.

Groetjes,
Karin (Karin63)

Lien said...

Hoi Karin, nee ik heb geen groenteabonnement. Vroeger wel, maar de kinderen vonden veel dingen niet lekker en ik wist op het laatst gewoon niet meer hoe ik het moest klaar maken om het op te krijgen. Bovendien moest ik het hier op donderdag ophalen en dat was me ook veel te lastig. Ik ga nu gewoon af en toe naar de bio-winkel.

Lien said...

Het grappige is -en dat wist ik niet- dat dít dus in het engels PARSNIP is! Nooit geweten dat dit nou die engelse parsnips zijn, heb me toch altijd afgevraagd hoe die zouden smaken. Mijn zus schreef dit in een email. Grappig hoor, wat leer je toch veel van zo'n blog hahahaha

Anonymous said...

Lien, heet dit ook pastinaak in Nederlands? Ik had nooit gehoord het als wortelpeterselie tot nu!

De Engelse eet deze groente vaak en het klopt inderdaad dat ze 'parsnips' heet in Engels. De grootste verschil tussen deze and de Engelse parsnips is dat die voor de Engelse markt zijn vroeger geplukt en dus kleiner en meer smaakvol.

Ik heb op mijn blog een recept voor butternut soep. Deze week kreeg ik pastinaak in mijn vitatas en dus had ik het ook in de soep gegooid. Het geeft een lekker thaise smaak aan de soep.

De Engelse braad de pastinaken in de oven met siroop en kaneel erbij. Het wordt een lekker bijgerecht met gebraden aardappels en vlees.

Lien said...

Hoi Ash, leuk je op mijn blog te 'zien'. Wortelpeterselie is niet hetzelfde als pastinaak. Hoewel ze wel op elkaar lijken.
De peterseliewortel lijkt op een kleine uitvoering van de pastinaak. En de smaak (van de peterseliewortel) lijkt op pastinaak en knolselderij.
Je kan ze denk ik wel onderling wisselen omdat ze wel erg op elkaar lijken, maar ze komen toch van verschillende plantfamilies.

Anonymous said...

Interesting! Ik had door wikipedia gekeken en daar zag ik dat inderdaad ze van verschillende plantfamilies komt. Nou weet ik iets nieuw :) Groetjes. Ash :)

esther said...

Maar een parsnip is dus wel een pastinaak. Wortelpeterselie heet root parsley in het engels.

Ik ga vanavond voor het eerst wortelpeterselie maken (uit m'n groentepakket), dus dan weet ik ook precies wat het smaakverschil is.

Lien said...

Je hebt helemaal gelijk Ester. Als ik dit verhaal zo terug lees ontstaat de verwarring een beetje doordat ik schrijf dat het volgens mijn zus parsnip heet. Maar dat zijn toch twee verschillende families. Ik denk dat zij ze verwart omdat ze ook wel erg op elkaar lijken.
Ik hoop dat het lekker was!!

Anonymous said...

wortelpeterselie schoonschrapen, daarna in plakjes snijden en frituren.

Jannie van Bekkem

Lien said...

Bedankt Jannie voor de tip!